Moduł IV: Opis przedsięwzięcia (biznesplan)

Marketing i sprzedaż – cena, promocja

Baza wiedzy Słownik Katalog stron

Moduły


W poprzedniej sekcji opisałeś segmenty swoich klientów, zdefiniowałeś swoją grupę docelową oraz przyjrzałeś się działaniom Twojej bezpośredniej konkurencji. Te informacje posłużą Ci jako wytyczne w tej sekcji. Zajmiesz się w niej ceną i formami promocji, które mają zakomunikować Twoim potencjalnym klientom fakt, że Twoja firma istnieje, a następnie przekonać ich do zostania Twoimi klientami.

Różne rodzaje działalności wymagają innej formy promocji. Promocja restauracji czy drobnej działalności usługowej będzie diametralnie różna od promocji firmy sprzątającej czy biura projektowego.

Przykład: Klientami szkoły językowej mogą być uczniowie liceów i studenci; by do nich dotrzeć, można promować się (ulotki, plakaty, strona internetowa itp.) na obszarze i w okolicach szkół i uczelni. Osoby młode są bardzo aktywnymi użytkownikami Internetu i by do nich dotrzeć, można wykorzystać portale społecznościowe, jak np. Facebook, i reklamę w wyszukiwarce Google.

Przykład: Biuro rachunkowe obsługujące małe jednoosobowe działalności szuka sposobu dotarcia do nowych klientów (informacja o nowo powstających przedsiębiorstwach jest ogólnie dostępna), do których może przesłać ofertę w formie wiadomości e-mail lub zadzwonić z propozycją spotkania. Ważne będzie również zachęcenie już pozyskanych kientów do polecania usług biura rachunkowego. Można to osiągnąć, oferując np. zniżki na usługi lub dodatkowe usługi w atrakcyjnej cenie dla tych klientów, którzy rekomendowali nasze usługi innym firmom.

Odpowiadając na pytania w poniższej części, pamiętaj o tym, by skupić się na odpowiedziach dostosowanych do Twojej branży. W jakiej sytuacji Twoi klienci dokonują decyzji o zakupie? Czy robią to impulsywnie, przechodząc obok Twojego lokalu, czy może wyszukują informacje o produkcie i usłudze, zanim podejmą decyzję? Być może ważne są dla nich opinie innych klientów? Prawdopodobnie im bardziej skomplikowana i droga będzie Twoja oferta, tym więcej informacji będzie oczekiwał klient, nim podejmie decyzję o zakupie. Powinien wtedy natrafić na informację o Twojej firmie. Jak możesz i jak zamierzasz mu ją dostarczyć? Co możesz zrobić, by wyróżnić się na tle konkurencji?

W poprzednim rozdziale zdefiniowałeś kryteria, którymi kierują się Twoi klienci, decydując o zakupie. Musisz je spełnić, by skutecznie sprzedawać swoje produkty. Klient zawsze może wybrać ofertę innej firmy, ale może również zrezygnować z dokonania zakupu. W marketingu ważne jest, by umieć się wyróżnić, dlatego szukaj inspiracji w działaniach innych firm z Twojej, ale też innych branż. Być może część z ich działań będziesz mógł bezpośrednio wykorzystać lub dostosować do swojej specyfiki. Nie bój się eksperymentować – jeżeli nie spróbujesz, nie przekonasz się, czy pomysł jest dobry.


Zadania

Marketing, ustalanie cen

Widok zadania jest widoczny wyłącznie dla zalogowanych. Zaloguj się lub załóż konto.

Sposoby promocji

Widok zadania jest widoczny wyłącznie dla zalogowanych. Zaloguj się lub załóż konto.

Działania marketingowe

Widok zadania jest widoczny wyłącznie dla zalogowanych. Zaloguj się lub załóż konto.

Kanały dystrybucji produktów/usług

Widok zadania jest widoczny wyłącznie dla zalogowanych. Zaloguj się lub załóż konto.